Primary Advertiser

איזו שתייה משתלבת מושלם עם במבה? ומה בא לנו בטוב עם חומוס? ביקשנו מהמומחה להסביר לנו

בשיתוף מאלטי

6.10.2020 / 11:54

יש כל מיני שילובי אוכל ושתייה שכולנו התרגלנו אליהם ונראים לנו טבעיים, אבל אין לנו מושג מה ההיגיון מאחוריהם. במבה עם קולה, פלאפל וענבים, חומוס ובירה שחורה ועוד. אז מה עשינו? ביקשנו מבלוגר האוכל שלנו עז תלם שיכניס קצת היגיון לדברים. לקרוא ולא להאמין

"וואי, זה הולך מצוין עם...", "די, איך בא לי עכשיו...", "שמע, זה לגמרי בא בטוב עם...".

מכירים את המשפטים האלה, שמגיעים כשאתם אוכלים או סתם מנשנשים משהו ופתאום עולה לכם דחף עז לצרף למאכל הזה שתייה מסוימת? משום מה, לאורך השנים נוצרו כל מיני חיבורים כאלה, בין אוכל לשתייה. לא תמיד ברור מה עומד מאחוריהם, אבל לשמחתכם, אנחנו כאן כדי (לנסות!) לגלות.

מה עשינו? אספנו את מיטב שילובי האוכל-שתייה שהצלחנו לחשוב עליהם, כאלה שהם חלק מחיי היומיום של כולנו, וביקשנו משף הבית שלנו, עז תלם, בעל הבלוג The Kitchen Coach, להסביר בכמה מילים מה ההיגיון מאחורי השילוב הזה, אם בכלל קיים היגיון כזה. כדי שבפעם הבאה שתאכלו משהו וישר תרצו לצרף אליו שתייה מסוימת, לפחות תבינו למה זה בא בטוב אחד עם השני.

פלאפל בא בטוב עם ענבים

"יש הכל", מבטיח ציון ברוך, המוכר בדוכן הפלאפל בתכנית "הישראלים", ללקוח ששואל מה יש לשתות. אחרי כמה ניסיונות מצד הלקוח, הוא תוהה: "אתה תגיע מתישהו לענבים?". פלאפל הוא המאכל שלנו, הישראלים וכל ילד שחזר מבית הספר עצר מתישהו לארוחה זריזה בחצי פיתה. ומה הוא שתה עם הארוחה הזו? מיץ ענבים כמובן. בכל פלאפליה תראו אנשים שותים מיץ ענבים עם המנה. למה בעצם?

עז מסביר: "מיץ ענבים הוא מתוק. מנת פלאפל מורכבת מטעמים מלוחים וחמוצים (בזכות התוספות, כמו עמבה, כרוב כבוש, מלפפונים חמוצים ועוד), כך שהמתיקות של המיץ מרעננת את החך ועושה חשק לעוד ביס מהמנה"

כדורי פלאפל. ShutterStock
גם אתם נהנים ממיץ ענבים עם מנת פלאפל?/ShutterStock

במבה בא בטוב עם קולה

ילדים ישראלים גדלים על במבה. קטקטי ארצנו מתרגלים לטעם של החטיף והוא נשאר איתנו לנצח. גם כשאנחנו כבר גדולים, ברגע ששקית נפתחת ואנחנו מריחים את הבמבה, קשה להתאפק שלא לזלול. ואז... בא לנו קולה. זה פשוט נראה כמו השילוב הטבעי. למה בעצם?

עז מסביר: "השילוב הזה עובד בגלל הניגודיות בטעמים. הבמבה מלוחה, הקולה מתוקה וביס מאחד גורם לנו לרצות לגימה מהאחר, ולהיפך"

במבה. ShutterStock
למה במבה מתקשרת לנו כל כך טוב עם קולה?/ShutterStock

חומוס בא בטוב עם בירה שחורה

אתם יושבים בחומוסיה טובה או שאולי הכנתם חומוס ביתי וישר בא לכם בירה שחורה. השילוב הזה כל כך מתבקש, גם אם לא ממש ברור לנו למה. גדלנו עליו ונשארנו איתו כי יש משהו בחומוס שפשוט גורם לנו לדעת שמה שיבוא בטוב ליד הצלחת, בין ניגוב לניגוב, זה בירה שחורה. למה בעצם?

עז מסביר: "גם כאן יש את עיקרון הניגודיות המנצח. מנת חומוס נעה על מנעדים של מלוח, קרמי וחמוץ, ולעיתים גם חריף. יש אפילו מקומות שמגישים חומוס חם. אחרי מספר ניגובים, קולטני הטעם בפה מתרגלים לחוויה ואז באה הבירה השחורה, מתוקה, מוגזת וצוננת. היא מחליפה את מערך הטעמים בפה בכאלה ששונים מאוד מהחומוס, מה שיוצר את הצורך לאיזון המושלם והופך את הניגוב הבא לכיפי כמו הראשון, וכן הלאה"

חומוס פאבה יווני - מאלטי. יח"צ,
אין על בירה שחורה ליד החומוס. אבל למה זה כל כך טעים לנו?/יח"צ

פיצוחים בא בטוב עם בירה

אתם יושבים עם החבר'ה, כדורגל בטלוויזיה, החלון פתוח והבריזה נכנסת. השקית שהבאתם מהפיצוציה בדרך נפתחת וכל אחד לוקח גרעינים. ה"מוזיקה" הזו, של הפיצוח פלוס פגיעת הקליפה בקערה, ממלאת החדר וישר בא לכם בירה צוננת. יש משהו בחיבור הזה שגורם לכולם להצטרף. למה בעצם?

עז מסביר: "כאן מדובר בשילוב מעניין ממש. בפיצוחים יש מלח, הבירה שוטפת את המליחות מהפה והחך מוכן לנשנוש הבא וכן הלאה. בגלל זה הם זורמים מצוין ביחד"

קערה מלאה באגוזים. ShutterStock
פיצוחים ובירה - קלאסי לכדורגל/ShutterStock

סטייק בא בטוב עם יין אדום

אם ביקרתם לאחרונה במסעדת בשרים טובה בטח ראיתם על לא מעט שולחנות, לצד הסטייקים, את כוסות היין הגדולות והיפות האלו, מלאות ביין אדום עם צבע חזק וריח חזק עוד יותר. אפילו אם אתם בבית ולא שותים יין ביומיום, כשעושים סטייק על האש, הרבה פעמים יין יהיה המשקה שילווה אותו. למה בעצם?

עז מסביר: "החיבור בין יין אדום ובשר עובד בגלל הניגוד בין הטעם העשיר והשומניות שלפעמים יש לבשר, ובין החמיצות והפירותיות של היין. ליינות אדומים יש מורכבות ועומק וכאשר מגישים אותם עם מזונות עשירים בטעם, כמו בשר, הם הופכים לעוד יותר מהנים לשתייה".

סטייק ויין אדום. ShutterStock, ShutterStock
בכל מסעדה איכותית. סטייק ויין אדום/ShutterStock, ShutterStock
בשיתוף מאלטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully