Primary Advertiser

שחור זה הטעים החדש: 10 מאכלים שחייבים להוסיף לתפריט

בשיתוף מאלטי

3.11.2020 / 8:40

כל סעודה מורכבת מצבעים שונים שיוצרים יחד חוויה אמיתית. רוצים להוסיף גם את הצבע השחור לתפריט שלכם? קבלו את המאכלים שיעשו את העבודה

אחד החלקים הכי יפים בחוויית הסעודה הוא השילוב בין צבעים שונים: ירקות ירוקים, קטניות צבעוניות, אורז או פסטה לבנים ומשקאות בצבעים שונים, שיוצרים תחושה של צבעוניות ועושר על שולחן האוכל.

לרבים מאיתנו יש במזווה סילאן, עדשים שחורות, רוטב סויה וגם אולי חומץ בלסמי, והפעם נכיר עוד עשרה מזונות ומשקאות בעלי צבע שחור עמוק וכהה שממש כדאי להוסיף לתפריט שלנו.

אורז שחור

ידוע גם בשם אורז אסור. אורז עגול ודביק בעל צבע כהה ועמוק. את השם אורז אסור הוא קיבל בזכות העובדה שהיה שמור רק לאנשי המעמד הגבוה בקיסרות סין, ולא נגיש לפשוטי העם. היום מגדלים זן אורז זה גם באיטליה. טעמו אגוזי, עדין ומורכב, וניתן להשיגו בחנויות טבע או בחנויות תבלינים וקטניות.

פסטה שחורה

כל מי שטייל באיטליה (כשעוד אפשר היה) בטח זוכר את הפסטות המיוחדות שניתן למצוא כמעט בכל סופר בארץ המגף. אחד מסוגי הפסטה האלו הוא פסטה שחורה, לרוב פסטה ארוכה ומעט רחבה מסוג לינגוויני. הפסטה הזו מקבלת את צבעה המיוחד מהדיו שדיונונים משחררים בטבע למים כדי להתחמק מטורפים. עוד דרך להעניק לפסטה את הצבע השחור (וגם למוצרי בצק אחרים כמו לחם, לחמניות ועוד) הוא תוספת של אבץ לבצק. משתמשים בה ממש כמו פסטה רגילה, ואל תופתעו אם חלק מהצבע יישאר גם במי הבישול.

פסטה שחורה עם עוף עגבניות. ShutterStock
פסטה שחורה/ShutterStock

אורז בר

למרות השם המטעה, אורז בר אינו אורז כלל. מדובר בעשב ביצות שצומח במים רדודים בצפון אמריקה ובסין ומניב זרעים ארוכים וצרים שמזכירים בצורתם את האורז. הצבע שלו מגיע מנוגדי חמצון חזקים ומזינים. האתגר בבישול אורז בר הוא הזמן הרב שנדרש וכדי לקצר תהליכים מומלץ להשרותו במים קרים למשך הלילה לפני שמתחילים לבשל.

פטל שחור

פרי יער עסיסי, גדול יחסית, כזה שמלא בצבע מיוחד בזכות פיגמנטים נוגדי חמצון. ניתן למצוא אותו קפוא במקפיאי הסופר, משומר (בצורת מעדנים/ריבות/קונפיטורות) וגם טרי במהלך עונת פירות היער של תקופת הקיץ. בפרי הטרי ניתן להשתמש לקישוט של עוגות ומאפים וכן לרטבים שונים.

פטל שחור. Arsgera, ShutterStock
פטל שחור/ShutterStock, Arsgera

ממרח תמרינדי

פרי התמרינדי נפוץ בהודו ובתאילנד, ומקורותיו הם מאפריקה. מדובר בפרי בעל מרקם יבש מאוד, שכאשר מרתיחים, מסננים ומבשלים אותו מתקבל ממרח חמוץ מאוד, כהה ומעט מתוק - זהו מרכיב קלאסי ברוטב הפאד תאי התאילנדי, ובמטבח הסורי משמש לשדרוג רטבים של ממולאים וקציצות בשר.

שעועית שחורה

השעועית הקלאסית, בה נעשה שימוש בתבשיל הצ'ילי קון קרנה המפורסם. היא קטנה יותר בגודלה בהשוואה לסוגי שעועית אחרים ובהתאם, מתבשלת מהר יותר. הצבע המיוחד שלה דוהה מעט בבישול, אבל עדיין נשאר כהה ויפה. היא מעולה גם להכנת של ממרחים, מרקים ותבשילים שונים (ויכולה להחליף את שאר סוגי השעועית וגם גרגרי חומוס בכל המתכונים).

שעועית שחורה. ShutterStock
שעועית שחורה/ShutterStock

גזר שחור

מוכר גם בשם גזר סגול - מדובר בזן עתיק של גזר שמקורו באוזבקיסטן, והוא ניחן בצבע ייחודי ועמוק ומטופח ומגודל בחקלאות מזה 2,000 שנים. מעניין לדעת שזן זה הרבה יותר ותיק מהגזר הכתום הנפוץ בעולם, שפותח לפני מאות שנים ספורות בהולנד. לגזר השחור טעם מרוכז יותר מעמיתו הכתום, ובבישול הוא גם משחרר את הצבע שלו למים. בתעשיית המזון משתמשים ברכז גזר שחור כדי לתת צבע למעדני פירות יער שונים.

בירה שחורה

ועכשיו, נשתה משהו. בירה שחורה היא משקה לא אלכוהולי, שמופק מאותו חומר גלם ממנו מייצרים בירות סטאוט כהות: לתת שעורה קלוי. לתת היא שעורה שעוברת הנבטה, ולאחר מכן נקלית בקלייה ממושכת עד שצבע הדגנים מתכהה מאוד. הקלייה הזו מעניקה לבירה השחורה טעם עמוק, קרמלי ועשיר.

מאלטי בקבוקים. יח"צ,
בירה שחורה/יח"צ

שום שחור

הלהיט התורן העולם הקולינרי - שום שחור הוא שום שעובר תהליך חימום מאוד ממושך של מספר שבועות, בטמפרטורה של 60 מעלות - עד שצבע השיניים משתנה והופך מלבן לשחור כהה ועשיר. מקור ההכנה בקוריאה, שם מכינים שום בצורה זו אלפי שנים. טעמו של השום השחור אינו חריף אלא עשיר, מתוק ועמוק, כזה שמזכיר יותר חומץ בלסמי מאשר שום טרי קצוץ. השימושים בשום שחור הם בעיקר בעולם הרטבים: במזרח הוא מצטרף לרטבים לעוף וטופו ובמערב הוא משדרג מתבלים ורטבים כמו מיונז ורוטב ברביקיו.

רכז חרובים

והנה משהו מקומי: בדומה לסילאן תמרים, רכז חרובים מיוצר על ידי בישול, סינון ומיצוי של הטעם מתרמילי חרובים, שעונתם זה עתה חלפה. מדובר בעבודה מאוד מפרכת, תהליך הכנת הרכז יכול להימשך על פני יומיים וכעת רק מעטים בארץ מכינים אותו. ניתן להשיג בדוכן הקפה של מוסטפה בוואדי ניסנאס בחיפה, ולהשתמש בו במשורה שכן הטעם שלו חזק ומרוכז.

לחוברת מתכוני החומוס המלאה של מאלטי

בשיתוף מאלטי
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully